Opis
Darmowe alternatywne programy dla MS Word.
Nie chcesz płacić za funkcje MS Office? Używasz Worda sporadycznie? Jest na to rozwiązanie, darmowe alternatywy dla programu Word, które możesz pobrać i zacząć używać od zaraz.
Google Docs jest bezpłatny dla posiadaczy konta Google. Obsługuje wszystkie podstawowe zadania związane z przetwarzaniem tekstu i jest zintegrowany z Dyskiem Google i innymi produktami. Wszystko jest zapisywane w chmurze Google, więc nie musisz się martwić o utratę swojej pracy. Dokumenty automatycznie zapisują się po każdym naciśnięciu klawisza. Google Docs obsługuje również formaty .doc i .docx programu Microsoft Word, więc nie powinieneś mieć żadnych problemów z importowaniem i edycją tych plików.
Nowe funkcje oparte na sztucznej inteligencji tj. asystent AI Gemini, jest dostępnych wyłącznie dla użytkowników płacących abonmaent - Google One AI Premium lub dodatek Gemini do Google Workspace.
Plusy:
Intuicyjny, łatwy do nauczenia i użycia.
Łatwe udostępnianie i współpraca.
Łatwe śledzenie zmian.
Minusy:
Ograniczone możliwości pracy w trybie offline.
Niektórzy użytkownicy zgłaszali, że ma ograniczone zaawansowane możliwości formatowania i edycji.
Czasami dochodzi do awarii, gdy zbyt wiele osób pracuje nad tym samym dokumentem.
Apache OpenOffice Writer ma klasyczny interfejs, który naśladuje menu które Microsoft wyrzucił, gdy wydano Office 2007. Kolejna korzyść to aktualizacje i poprawki zabezpieczeń.
OpenOffice Writer ma własny format dokumentu, ale obsługuje również pliki .doc i .docx, a także świetnie radzi sobie z zachowaniem formatowania podczas importowania tych typów plików. Wiele zaawansowanych funkcji programu Microsoft Word jest również zawartych w programie OpenOffice Writer, więc edycja złożonych dokumentów Word nie będzie stanowić problemu.
OpenOffice Writer, ponieważ nie zawiera on ani jednego, ani drugiego. Możliwe jest przechowywanie plików na dysku w chmurze i uzyskiwanie do nich dostępu za pomocą programu OpenOffice, ale będziesz potrzebować zainstalowanego klienta pulpitu Google Drive, Microsoft OneDrive lub Apple iCloud, aby móc otwierać pamięć masową w chmurze jak folder na komputerze lokalnym.
Plusy:
Obsługuje .docx i .doc.
Znajomy, podobny do Microsoft interfejs.
Minusy:
Nie ma aplikacji mobilnych.
Interfejs użytkownika nie jest intuicyjny.
Zoho Writer to narzędzie do tworzenia dokumentów z przejrzystym interfejsem do pisania i potężnymi wbudowanymi możliwościami.
Użyj wbudowanego narzędzia AI, Zia, aby uzyskać lepszą jakość treści, szybkie poprawki gramatyczne i wgląd w czytelność dokumentu dla różnych odbiorców (rysunek C). Może również sprawdzać plagiat i duplikację treści. Narzędzia AI są często dołączane jako płatny dodatek.
Narzędzie Document Sign umieszcza narzędzia do podpisu elektronicznego bezpośrednio w dokumencie, dzięki czemu zespoły mogą przechodzić od wersji roboczej do zatwierdzenia i podpisania, wszystko w tej samej przestrzeni. Narzędzia Document Fillable umieszczają również formularze bezpośrednio w dokumentach, nadając im profesjonalny wygląd, który jest gotowy do osadzenia w dowolnym miejscu, w którym potrzebujesz formularza.
Współpraca w czasie rzeczywistym Zoho Writer ma szczegółowe elementy sterujące, w tym komentarze, sugestie, maskowanie tekstu w celu ukrycia niektórych elementów przed współpracownikami, a nawet blokady treści dla bloków tekstu. Zoho Writer jest stworzony do współpracy korporacyjnej, zatwierdzeń prawnych i zespołów kreatywnych.
Plusy:
Współpraca w czasie rzeczywistym.
Możliwość edycji offline.
Minusy:
Użytkownicy twierdzą, że edytor staje się powolny podczas pracy z dużymi dokumentami.
Sprawdzanie pisowni w Zoho Writer można by ulepszyć.
LibreOffice Writer Document Foundation oferuje przetwarzanie tekstu, obsługę formatów plików .doc i .docx oraz wszystkie narzędzia, których przeciętny użytkownik Microsoft Word będzie potrzebował w edytorze tekstu.
LibreOffice wyróżnia prężnie rozwijająca się społeczność użytkowników i programistów, którzy nieustannie go ulepszają.
Plusy:
Działa dobrze z plikami MS Office.
Instaluje się w systemach Windows, Linux i Mac.
Minusy:
Niektórzy użytkownicy zgłaszali, że narzędzie jest czasami powolne.
Ograniczona dokumentacja.
WPS Office Writer oferuje w pełni funkcjonalny pakiet aplikacji, który wydaje się być premium. Robi większość tych samych rzeczy co Microsoft Word i zawiera natywną obsługę chmury, dzięki czemu przechowywanie dokumentów online jest dziecinnie proste; jednak brakuje mu współpracy w czasie rzeczywistym.
W WPS Writer możesz zobaczyć reklamy ale w tylko wybranych momentach takich jak drukowanie lub eksport do PDF. Wówczas będziesz musiał obejrzeć około 10-sekundową reklamę, która odblokowuje funkcję na 30 minut. Jeśli podoba Ci się to, co oferuje WPS Writer, możesz wyeliminować reklamy, płacąc roczną opłatę abonamentową.
Plusy:
Obsługuje systemy Windows, macOS, Linux, Android i iOS.
20 GB pamięci masowej w chmurze.
Minusy:
Darmowa wersja zawiera reklamy.
Niektórzy użytkownicy twierdzą, że aplikacja jest nieco wolna.
Microsoft Office Word Online jest uproszczoną, opartą na chmurze wersją Worda. Brakuje jej wielu zaawansowanych funkcji lokalnie zainstalowanej wersji Worda, takich jak wytyczne i linijki, bibliografia i automatyczne zapisywanie, ale jest to najbliższa opcja dla użytkowników, którzy chcą bezpłatnej wersji Worda.
Dokumenty utworzone w Word Online są zapisywane w Microsoft OneDrive, a funkcje współpracy w czasie rzeczywistym, takie jak w Google Docs, są również dostępne. Jedną z dużych zalet Word Online jest formatowanie: jeśli utworzysz dokument w Word Online, a następnie zaimportujesz go do lokalnej wersji Microsoft Word, zachowa on formatowanie o wiele lepiej niż plik Google Docs.
Plusy:
Funkcja automatycznego zapisywania.
Możliwość dyktowania i komend głosowych.
Minusy:
Ograniczone funkcje w porównaniu do wersji offline.
Może zawierać reklamy.
Jak wybrać najlepsze darmowe alternatywy dla programu Microsoft Word
Wybierając najlepsze darmowe alternatywy dla programu Microsoft Word, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników.
Oceń swoje konkretne wymagania i określ funkcje i funkcjonalności, których potrzebujesz od oprogramowania do przetwarzania tekstu. Może to obejmować opcje formatowania dokumentów, możliwości współpracy, zgodność z różnymi formatami plików i dostępne szablony.
Przeprowadź dokładne badania popularnych opcji, takich jak Google Docs, LibreOffice Writer, Apache OpenOffice Writer, Zoho Writer i WPS Office Writer.
Przeczytaj recenzje użytkowników, porównaj funkcje i przetestuj oprogramowanie, aby sprawdzić, jak dobrze spełnia ono Twoje wymagania.
Weź pod uwagę takie czynniki, jak zgodność z formatami programu Microsoft Word, integracja z pamięcią masową w chmurze oraz stałe wsparcie i aktualizacje.
Oceniając te kryteria, możesz podjąć świadomą decyzję i wybrać alternatywę, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Źródło: Techrepublic
2024r.